#BTVoice: Luminita Runcan, „Vom analiza mai atent cine este beneficiarul real al unui business, vom analiza permanent tot portofoliul de clienti si ce activitati economice au in Romania”
29 august 2019 Timp de citire 5:00 minute
Interviu publicat de Ziarul Financiar, in 29 august 2019, cu Luminiţa Runcan, director general adjunct - CRO (chief risk officer): „Vom restrânge treptat colaborarea băncii cu clienţii care au activitate în domeniul jocurilor de noroc pentru că excede apetitul la risc asumat de BT.“
Banca Transilvania, cea mai mare bancă din România, începe să-şi adapteze politicile comerciale la noile schimbări care intervin după adoptarea noii legi a prevenirii şi combaterii spălării banilor şi finanţării terorismului (Legea nr. 129 din 11 iulie 2019), ceea ce va aduce o verificare mai atentă a clienţilor, a provenienţei banilor, a operaţiunilor pe care aceştia le desfăşoară în România, şi nu în ultimul rând la cine este beneficiarul real al unui business.
„Pentru majoritatea clienţilor, clienţii «de casă» ai BT nu se schimbă nimic. Am fost şi rămânem atenţi cine este beneficiarul real, primim şi prelucrăm documentele justificative ale tranzacţiilor de la clienţii noştri. De asemenea, analizăm permanent - de acum înainte, cu atât mai mult - tot portofoliul de clienţi pentru a ne asigura că avem toate informaţiile necesare solicitate de lege în a ne îndeplini rolul, demers care are şi avantaje comerciale evidente: cu cât cunoaştem mai bine clienţii, cu atât banca le poate oferi produse şi servicii mai potrivite.“
Ea spune că Banca Transilvania va deveni mai selectivă cu anumite categorii de clienţi, cum sunt cei nerezidenţi, va urmări cu mare atenţie legătura lor cu o activitate economică concretă în România.
„De asemenea, vom restrânge treptat colaborarea băncii cu clienţii care au activitate în domeniul jocurilor de noroc pentru că excede apetitul la risc asumat de BT. Toate aceste acţiuni sunt calibrate raţional de banca noastră, ca intensitate şi întindere în timp“.
Luminiţa Runcan lucrează în Banca Transilvania încă din 1994, de la început, iar acum prin poziţia deţinută, de şef al riscului, este responsabilă de implementarea procedurilor bancare care intervin în urma noii legi a prevenirii şi combaterii spălării banilor.
Acest risc de reglementare şi de conformare a devenit extrem de important, ajungând pe acelaşi nivel ca riscul comercial, respectiv acordarea de credite.
„Fiecare dintre riscurile menţionate are importanţa sa şi, mai mult decât atât, acestea nu sunt izolate, ci interdependente. Cu certitudine, în ultima vreme importanţa riscului de conformitate a crescut exponentţial, iar cei care îl tratează pe măsura importanţei nu vor avea probleme.“
De asemenea, tranzacţiile cu numerar de la 10.000 de euro în sus va trebui să fie explicate mai bine de către clienţi.
În acelaşi timp, se lărgeşte categoria de clienţi persoane expuse public ale căror operaţiuni va trebui să fie monitorizate de bănci.
Banca Transilvania se aşteaptă ca aceste noi modificări şi verificările mai atente care va trebui să fie făcute în privinţa operaţiunilor vor genera o reticenţă şi multe întrebări din partea clienţilor.
„Nu cred că putem vorbi de teamă, însă ne aşteptăm la reticenţă, care poate veni din necunoaşterea sau neînţelegerea unor detalii sau a unor obligaţii care revin entităţilor raportoare în relaţia cu clienţii lor. Evident, orice schimbare legislativă implică eforturi suplimentare pentru adaptare, însă după ce intrăm ««în bucla de învăţare» lucrurile merg mult mai uşor.“
Amenzile în acest domeniu devin din ce în ce mai mari, iar băncile trebuie să îşi adapteze operaţiunile noilor schimbări.
Luminiţa Runcan spune că anual costurile ajung la câteva milioane de euro pentru softuri, aplicaţii, costuri de implementare, licenţe şi pregătirea echipei.
Banca Transilvania a devenit în 2018 noul lider al sistemului bancar local după active, în urma achiziţiei Volksbank şi Bancpost, ajungând la active de 74,3 mld. lei (15,8 mld. euro) şi o cotă de piaţă de 16,5%. Banca este cotată la Bursa de la Bucureşti, unde are o capitalizare totală de peste 12,4 mld. lei (2,6 mld. euro).
Cum pot explica clienţii tranzacţiile în numerar care depăşesc 10.000 de euro, ce trebuie să facă un client care se află în această poziţie?
Nu este foarte greu, mai ales că în majoritatea cazurilor sunt documente care arată provenienţa sumelor, documente care trebuie prezentate bancii. Apetitul pe care încă îl au românii pentru numerar este recunoscut, însă, într-o lume tot mai digitală, nu dorim să îl încurajăm.
Alte articole
28 DECEMBRIE 2023
13 OCTOMBRIE 2023
01 SEPTEMBRIE 2023
Încă puțin
Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din email.